Nov 5, 2010

2 MENGGELIAT

Ampa semua suka menggeliat ? Tak pa ,aku suka giler.Tengah study dalam kelas paling heaven menggeliat !! Bangun tidoq tok sah cerita la ,sampai simpul biawak aku di buatnya .So,ada faedah ke aktiviti menggeliat ni besides mendapatkan kepuasan hakiki semata ???? 

 FAKTA

-Aktiviti mnggeliat berkaitanrapat dengan sistem pembuluh limfe(lymph vessel) yang ada pada tubuh kita,mempunyai persamaan dengan sistem pembuluh darah yang menyebar ke seluruh tubuh,kelenjar limfe seringkali bertugas sebagai sistem pertahanan badan yang akan bertindakbalas apabila terdapat benda asing memasuki tubuh



-Apabila menggeliat,secara tidak langsung kita akan membuka liang pembuluh limfe yang tidak aktif ketika kita sedang tidur


KEBAIKAN

-Bila menggeliat,badan kita akan mengaktif pembuluh limfe berperanan sebagai sistem kekebalan tubuh,langsung memberikan kita perlindungan kepada pelbagai jenis penyakit.

-Proses pembuangan pelbagai zat racun dari tubuh berlaku ketika tidur.Apabila pembuluh-pembuluh limfe diaktif,tubuh bertindakbalas dengan cepat untuk mengangkut sisa-sisa metabolisme sel.

Ha,bagus kan menggeliat ni, hang ingat setakat nikmat jer ke ,mana ada.Tuhan menciptakan setiap satunya ada faedah di dunia ini.

Ini kategori menggeliat ke tergeliat ni yek ? HAHA

2 comments:

  1. info da bagus tp menyampah tgk gmbr org2 yg tersebut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu....info dah cukup bagus...tapi gambar tu biarlah senonoh sikit...bagilah gambar yg elok sikit utk mata memandang...huhu :)

      Delete

Tinggalkan Tahi Anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...