Nov 7, 2010

8 CEKAM KUKU



Ingrown toenail/Onychocryptosis (juga dikenali sebagai kuku tumbuh ke dalam, atau "unguis incarnatus") adalah bentuk umum dari penyakit kuku. Ini adalah keadaan yang sering menyakitkan di mana kuku tumbuh sehingga memotong ke sisi salah satu atau kedua-dua kuku. Sementara kuku tumbuh ke dalam boleh berlaku baik di kuku tangan dan kaki, tetapi berlaku paling paling kerap terhadap kuku kaki.

Cekam atau kuku yang tumbuh ke dalam sebenarnya bukanlah benar-benar "tumbuh" sama sekali. Pengertian tumbuh yang sebenarnya mungkin akibat peradangan daging di sekitar kuku. Kuku menjadi tertanam dan lembut di bawah daging yang telah meradang di sekitarnya.



SEBAB

Gejala cekam termasuklah rasa sakit di sepanjang tepi kuku (yang disebabkan oleh hypergranulation yang berlaku di sekitar kawasan tersebut), merangsang rasa sakit ketika memakai kasut ketat, dan kepekaan terhadap tekanan apapun,pada kaki. Tekanan pada kaki yang terkena memberi kesan sensasi berupa ketajaman, bahkan menyeksa, rasa sakit sebagai rangkaian yang tertusuk lebih lanjut oleh kuku. Dengan sifat keadaan, kuku yang tumbuh ke dalam(cekam) menjadi mudah dijangkiti kecuali rawatan khusus diambil untuk mengatasi keadaan tersebut secara awal dan menjaga kawasan tersebut bersih. Tanda-tanda jangkitan termasuk kemerahan dan pembengkakan kawasan sekitar kuku,nanah, danbengkak berair diwarnai dengan darah. Gejala utama adalah pembengkakan di dasar kuku pada sisi kuku yang tumbuh ke dalam .



PUNCA

  •  Penjagaan kuku yang tidak sempurna, termasuk memotong kuku terlalu pendek, dibulatkan di hujung atau terkelupas di tepi bukannya memotong lurus melintasi kuku.
  •  Kasut yang tidak muat kaki, kerana mereka yang terlalu sempit atau terlalu pendek boleh menyebabkan bentuk jari-jari kaki dalam tahap perkembangan kaki (sering pada mereka yang di bawah umur 21), menyebabkan kuku untuk curl dan menekan ke dalam kulit
  •  Trauma pada plat kuku atau jari kaki, yang boleh berlaku dengan mematikan kuku itu, menjatuhkan sesuatu di kaki atau terperosok dalam kasut (seperti saat sukan atau kegiatan kuat yang lain), boleh menyebabkan daging menjadi terluka dan kuku untuk tumbuh tidak teratur dan tertekan ke daging  Predisposisi,  berbentuk seperti kuku biasa, kuku kecacatan yang disebabkan oleh penyakit, atau faktor genetik
  •  Kuku kaki tumbuh ke dalam mungkin hasil dari jangkitan bakteria, dan boleh dirawat dengan antibiotik.


MENGHALANG


Kuku tumbuh ke dalam (cekam) boleh dielakkan dengan memotong lurus kuku, kuku tidak boleh dipotong sepanjang curve(lengkung), atau mereka harus dipotong terlalu pendek. Yang penting untuk mengelakkan adalah memotong kuku pendek dari daging di sekitarnya. Kasut yang terlalu kecil atau terlalu sempit, atau dengan terlalu kecil 'tempat jari kaki', akan memburukkan lagi masalah .


MERAWAT

  • sediakan beras pulut dan ibu kunyit yang telah dibasuh.Kemudian tumbuk kedua-dua bahan ini sehingga lumut.Setelah itu,tempek di bahagian kuku yang terkena cekam.Praktikkan selama seminggu.Inai juga boleh digunakan untuk mengubati cekam,caranya sama seperti memakai inai dikuku
  • Letak Colgate pada bengkak semalaman.



 Dulu aku selalu kena cekam juga tapi aku tak pernah tahu gelaran gejala ini,Thanx kepada sahabat aku Khairul Akmal kerana kerana mencetus idea remeh ini.Barulah aku sedar,cagu dan cekam itu lives in a different world !!!!

8 comments:

  1. darah sampai tahap tu? so skang ni dah sembuh blom?

    ReplyDelete
  2. emm...sya pon jdi cm tu
    tpi x dak la bdrah trok mcm tu
    dah la sya skolah lgi
    hbis stoking skolah dah wrna ptih
    pling seksa bla pkai ksut skolah
    hrap rwtn tu ble jln
    :)

    ReplyDelete
  3. Rasa macam dah nak kena ni... Thank untuk info, nak kena atasi dari awal ni...

    ReplyDelete
  4. Rasa macam dah nak kena ni... Thank untuk info, nak kena atasi dari awal ni...

    ReplyDelete
  5. saya dah kali kedua kena macam ni. sakit yg amat😭😭😭😭😭

    ReplyDelete
  6. saya dah kali kedua kena macam ni. sakit yg amat😭😭😭😭😭

    ReplyDelete
  7. Saya banyak kali kena. Bila kena saya akan buat pembedahan sendiri hehehe

    #memang menangis 😭

    ReplyDelete
  8. Saya banyak kali kena. Bila kena saya akan buat pembedahan sendiri hehehe

    #memang menangis 😭

    ReplyDelete

Tinggalkan Tahi Anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...