Dec 4, 2010

7 Pitcairn Island : The Smallest Country in the World

Pitcairn Island flag
     Ini adalah negara yang aku pilih untuk "honeymoon" aku kelak.Jepun aku tolak tepi dahulu sebab sudah tersenarai sebagai bandar paling mahal 2010.Mahal bai.Pitcairn Island terletak di tengah-tengah lautan pasifik ,boleh kata juga berdekatan dengan New Zealand lah.Berkeluasan hanya 47 km persegi dan berpopulasi hanya seramai 50 orang sahaja menguatkan lagi intuisi aku untuk berbulan madu di sini ,nak berjalan pun tak jauh mana dan boleh berkenalan dengan semua orang.Aku rasa kampung aku lagi besar kot.

     Sebagai sebuah negara yang diiktiraf paling kecil di dunia ini ,Pitcairn Island tidak mempunyai organisasi kerajaan sendiri malah di kawal oleh British sebab tergolong dalam British Overseas Territory .Satu je masalah yang bakal aku hadapi ,internet.Dengan hanya  kelajuan 256 kbps ,bandwith 2gb sahaja dan terpaksa membayar yuran bulanan dengan mahal iaitu sebanyak 75 USD ,aku agak simpati dengan mereka.

Nak tengok bola ?Boleh.Depa lagi canggih ,pakai parabola kot !

7 comments:

  1. Cara terbaik untuk mendapatkan ke Pulau Pitcairn adalah flight ke Papeete di Tahiti dan kemudian transit pulak ke Mangareva(sebuah pulau di negara Gambier Island).Penerbangan ini berlaku sekali pada minggu (setiap Selasa).Selamat mencuba .hahaha:)

    ReplyDelete
  2. Pilihan yang menarik, tapi dah check belum environment dia? Kalau tak menarik baik lagi honeymoon kat kampung sendiri. He he he...

    ReplyDelete
  3. Menarik bai~memang sesuai lah.Aku bercadang nak berjogging satu negara ngan bini aku sebagai aktiviti riadah nanti kat sana.hahahaha^^

    ReplyDelete
  4. aku taktau fakta ni.aku ingat vatican city tu negara yang paling kecik.

    ReplyDelete
  5. hahahaha~kat pitcairn island hanya ada 4 family sahaja mendiami !

    ReplyDelete

Tinggalkan Tahi Anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...